Inmiddels hebben de meeste zorgverzekeraars een eigen jongerenlabel. Een jongerenlabel is een eigen merk van een reeds bestaande zorgverzekeraar. De dekking is in het basispakket niet anders dan bij andere verzekeraars, maar bij aanvullende verzekeringen kunnen de dekkingen fors anders zijn. Dat komt doordat de behoeften van jongeren natuurlijk heel anders zijn dan de behoeften van een ouder echtpaar.
Een andere gedachte
Jongeren hebben lang niet altijd de tijd zich druk te maken over polissen en zorgverzekeringen. Daarom zijn er inmiddels jongerenlabels bij zorgverzekeraars opgericht, die een aanpassing hebben gemaakt in hun premies en dekkingen. Zo heeft verzekeraar Univé inmiddels het label ‘ZEKUR’, en is TakeCareNow onderdeel van Agis Zorgverzekeringen, daarnaast kennen we ook Bewuzt. Deze labels hebben een eigen klantenservice en brengen de kosten van premies en declaraties ook onder hun eigen naam in rekening. De gedachte van een zorgverzekeraar speciaal voor jongeren, is vaak anders. Daarom hebben de klantenservices meestal een iets informelere manier van aanspreken en acties ondernemen.
Een lage premie
De premies verschillen bij jongerenlabels voor de basisverzekering amper van andere verzekeraars. De dekking is bij een basis zorgverzekering precies hetzelfde als bij elke andere verzekeraar. Daarom is de premie ongeveer net zo hoog als bij een andere verzekeraar. Maar bij aanvullende zorgverzekeringen valt het op dat jongerenlabels vaak goedkopere premies erop na houden. Dat komt doordat studenten en jongeren over het algemeen minder te besteden hebben. Bovendien hebben zij meestal minder kwaaltjes, waardoor bepaalde zorg niet nodig is. Wie niet regelmatig naar het ziekenhuis hoeft, kan bijvoorbeeld zijn eigen risico wat ophogen. Daardoor is de premie dan weer lager.
Andere dekkingen
Ook de dekkingen zijn bij jongerenlabels anders dan bij normale zorgverzekeraars. Zo zijn er bij aanvullende zorgverzekeringen vaak speciale dekkingen te vinden, die zijn aangepast op jongeren. Jongeren hebben een avontuurlijk leven, en zitten in de fase van hun leven dat zij wel eens experimenteren met feestjes en drugs. Om die reden worden er bijvoorbeeld anticonceptiemiddelen vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Voor vrouwen boven de 21 betekent dat, dat de verzekering de pil vergoedt. Bij sommige jongerenlabels ligt de leeftijd zelfs al op achttien jaar. Ook jongens kunnen aanspraak maken op de dekking voor anticonceptie. Zo worden ook condooms door sommige jongerenlabels vergoed. Deze dekking is totaal anders dan bij normale verzekeraars, waar de dekking van anticonceptiemiddelen doorgaans niet bestaat.
Fysiotherapie
Doordat jongeren vaker gezond zijn dan ouderen, lijkt fysiotherapie overbodig. Toch zijn er genoeg jongeren die een blessure oplopen tijdens het sporten. Hiervoor kan fysiotherapie alsnog een uitkomst bieden. Om die reden worden dekkingen op het gebied van fysiotherapie ook bij jongerenlabels vaak aanvullend aangeboden.
Gemakkelijk online
Jongeren en studenten zijn bijna altijd wel online te vinden. Ze kunnen goed met computers over weg, en hebben niet de tijd voortdurend declaraties en rekeningen via de post te behandelen. Om die reden spelen zorgverzekeringen op deze ongemakken in, door speciale toepassingen voor de mobiele telefoon uit te brengen. Daarop kunnen de laatste rekeningen en declaraties gemakkelijk worden ingezien. Ook het afsluiten van een zorgverzekering of het aanpassen van de dekking kan gewoon online. Dat voorkomt een hoop administratieve werkzaamheden waar jongeren meestal niet op zitten te wachten. De meeste verzekeraars bieden ook een overstapservice aan, zodat jongeren niet zelf geconfronteerd worden met moeilijke situaties bij het overstappen.
Polisvoorwaarden
Tot slot zijn bij jongerenlabels ook de polisvoorwaarden anders. Deze moeten doelgroepgericht geschreven zijn; als het taalgebruik te ingewikkeld wordt, lezen jongeren de polisvoorwaarden niet goed. Daardoor zijn zij minder goed geïnformeerd over zaken omtrent hun zorgverzekering. Als er daarna toch nog vragen zijn, beschikken de meeste verzekeraars over een ‘live chat’, waarbij een supportmedewerker online klaar staat om uitleg te geven aan de verzekerde. Eventueel kun je ook een verzekeringskantoor bezoeken in bijvoorbeeld Wageningen, Houten of Sneek.